Hadiah Kreatif

Jumaat, 20 September 2013

Pemakanan Bayi Baru Lahir…

Ramai org kata baby baru lahir nie lapar.. Suh bagi makan nestum seawal usia beberapa hari. Tapi sebenarnya tak… Baby kita x lapar pn sebenarnya. Nak tau x kenapa?

970156_628457233846024_178173390_n

Credit to www.babiesfirstlactation.com

Gambar kat atas dh ternyata jawapannya. Usus baby masih kecil dan tak mampu untuk menerima makanan tambahan lagi. Kesian kan kat baby kita kalau die sakit perut nak membuang.

Jadi, jangan sesekali berikan bayi anda makanan tambahan sebelum usianya mencecah umur 6 bulan. Sabarla ckit, permulaan sahaja rasa mcm susah nak jaga baby nie sbbnya baby dh biasa duk dalam perut, panas,mcm kene peluk 2 yang buat baby kita selesa.

Jadi kita kene sentiasa ade dengan baby kita. Bagi die susu badan, kalau baby tidur lebih dr 2 jam mmg kene kejutkan die ye…

Macam saya untuk pastikan baby saya sentiasa kenyang, maklumlah dh bekerja kan.. Biasanya baby saya akan bangun pkul 12mlm untuk menyusu.. bagila susu bdn anda.. Sebelum anda pergi kerja, susukan baby anda supaya die kenyang dan masih dapat minum susu badan anda.

Balik keje, susukan bayi anda lagi supaya bayi anda sentiasa rasa yang anda sentiasa berada dekat dengan dia.

Untuk ajar baby kita, saya biasaya dalam pkul 7 pg dh start bagi susu formula. Baby kene ajar die waktu minum susu ibu supaya sepeninggalan kita baby x nangis2 sgt…

Mcm 2 la cara sy menjaga ank saya…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan