Hadiah Kreatif

Khamis, 18 Ogos 2011

Sepi di hari tua

Pernahkah anda terfikir suatu hari nanti anda sudah tidak diperlukan oleh anak2 anda? Disaat anak2 anda sedag mengecapi bahagia tiba2 anda berada disitu lantas anak2 anda merasakan suatu bebanan bagi mereka. Seperti yang selalu dipaparkan di drama tv di filem banyak mengisahkan ibu bapa mereka akan dihantar ke pusat jagaan warga emas. Pernahkan anda bayangkan ini semua. Di waktu kecil tangan merekalah yang membelai kamu, yang menyusukan mu, yang memandikan mu dan yang paling bahagia adalah disaat mereka memberikan kasih sayang mereka kepada kamu.

Bilamana kita sudah dewasa, sudah pandai mencari duit sendiri, sudah punya kehidupan sendiri, kita leka, kita alpa, kita hanyut dalam mengejar itu semua. Ini berdasarkan pengalaman yang saya tempuhi ketika menjalani PLKN. Ikuti kisah ini.

Hari ini *tidak ingat bila tarikh sebenar tetapi pada tahun 2007* kami satu kumpulan ditugaskan untuk ke perumahan warga tua di Tawau. Sesampinya kami di sana kami diberi taklimat oleh pengerusi di sana. Selesai mendengar taklimat kami dibahagikan kepada beberpa kumpulan kecil. Dalam kumpulan masing-masing kami melangkah menuju ke tampat yang telah ditetapkan. apabila tiba di bahagian tersebut kami memulakan aktiviti pertama kami iaitu pembantu di sana memperkenalkan kami dengan warga emas di sana.

Selepas sesi itu selesai kami semua berpakat untuk mengemas bilik2 yang berada di kawasan yang diarahkan kami pergi. Kami membersihkan bilik2 tersebut dengan mengelap tingkap, menyapu lantai, dan kerja2 yang berkaitan dengan pembersihan. Selepas selesai kami berehat sebentar menunggu masa makan mereka.

Kami diberi peluang untuk memberi/ menyuap makanan kepada mereka. Aku pun turut terlibat dengan aktiviti itu. Semasa menyuap makanan ke mulut mereka aku hampir menitiskan air mata.Namun ku tahan kerana tidak mahu mereka nampak aku bersedih. Usai memberi makan, Aku bertanyakan kepada pekerja di situ.

Aku : Siapa yang palinglama disini?

Pembantu : Ada seorang pak cik ni.. Lebih kurang 30 tahun lebih dah kat sini.

Aku: Anak2 die ada datang melawat tak?

Pembantu: Sekali pun tak pernah. Lepas mereka hantar mereka terus pulang dan tidak lagi datang menjenguk ibu bapa mereka.

Aku : Terdiam tanpa kata...................

Begitulah pengalaman yang aku lalui tatkala aku berkunjung ke sana. Sedarlah bahawa kita juga akan mengalami hari tua.. Janganlah sesekali kita melupakan ibu bapa kita.




Sanggupkah anda membiarkan mereka kesunyian??

Picture: credit to Google.com

1 ulasan: