Hadiah Kreatif

Khamis, 19 September 2013

Pengalaman Berpantang Semasa Bersalin Operate

 

Bersalin secara operate pada dasarnya memang tak sakit. Memangla tak sakit sebab kene bius separuh badan. Paling kuat pn rasa la pisau mcm berjalan atas perut, doktor tekan2 perut pastu tau2 dengar baby nangis.. Dh selamat melahirkan.

Orang kata kat dalam bilik operate sejuk tapi aku tak… Keluar dari bilik operate badan aku berpeluh2… Bukan biasa-biasa peluhnya hehe… Tapi yang penting baby selamat. Lepas dah transfer masuk wad nurse suruh terus breastfeed baby… Aku pun tercengang mcm mane nak breastfeed baby sedangkan aku masih terbaring kesan dari ubat bius tu membuatkan aku pening.

Nurse pn ajar la mcm mane nak breastfeed baby dengan cara berbaring. Ok my baby sangat cerdik.. Nurse sua je p***** terus die minum dengan pandainya. Malam 2 my baby tak nak tidur dekat tmpt tidur die… Nk pegang.. Letak kejap je nangis da…

Dh dekat kul 12 malam my baby x berhenti nangis mgkn die lapar.. Aku memang x larat nak bangun jadi nurse yang ade memang prihatin, die amik my baby n maybe die bagi susu formula la kot.. Bile aku sedar dekat pkul 3 pg baru die pulangkan my baby kat sblh aku…

Esoknye nurse yang mandikan baby siapkan pki baju sume la sbbnye mmg x larat.. dh dekat tgh hari baru leh aku duduk tapi 2 pn perlahan2 la… x leh jalan lagi coz kepala masa 2 pening lagi..

Tapi so far layanan hospital memang ok la walaupun orang kate hospital kerajaan garang tapi bagi aku ok la layanan dorunk.. Tiap2 hari kene inject untuk cairkan darah effective nye start awal bln 7. Hanya untuk yang bersalin operate sahaja kene amik injection nie.

Semasa dalam pantang memang kene jaga betul2.. Sebabnya aku mengalami mun*** dan pening kepala yang teramat sangat. Tiga hari berturut2 aku mcm 2.. sampai nak breastfeed kan baby pn aku terkulai dah.. memang tak larat giler,,,

Tapi alhamdulillah makin hari kesihatan aku makin pulih.. My hubby banyak membantu dalam menguruskan aku.. check luka, mandikan aku pn die yang tolong mandikan..

Bab pemakanan aku serahkan pada mak aku. Aku makan ikan bilis masak kicap dengan sayuran yang direbus sahaja. Kadang2 ade makan nasi goreng jugak tapi nasi goreng lada hitam je.. huhu..

My baby pn masa tengah pantang sangat2 la memahami… Kalau die tidur pkul 10 ke pkul 9 ke kul 12tgh mlm bgun skali untuk minum susu. Kalau tidur pkul 12 mlm kul 3 @ 4 pagi baru bangun. Alhamdulillah my baby sangat2 memahami.

Sekarang my baby dh pandai tidur.. sgt menyenangkan hati ibu n papa die,,

Terima kasih Ya Allah atas kurniaanMU pada kami sekeluarga… Amin…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan